Καλλιτεχνήματα

Εκδόσεις

Μουσικοπαιδαγωγικά Σεμινάρια

Μουσικές & Kαλλιτεχνικές Δραστηριότητες

 

Η Maria Montessori  είναι αδιαμφισβήτητα μία από τους κορυφαίους παιδαγωγούς του 20ου αιώνα. Κατάρτισε ένα παιδαγωγικό σύστημα το οποίο επικεντρώνεται στην αγωγή των αισθήσεων, των μυών, της ευφυΐας ,των κοινωνικών συναισθημάτων και της ηθικής βούλησης. Ένω βάσισε την παιδαγωγική της σε επιστημονικές αρχές, που εστιάζουν στη γνώση της φύσης και της εξέλιξης του παιδιού.

Αναπόσπαστο στοιχείο της φιλοσοφίας της ήταν η μουσική και ο παιδαγωγικός της ρόλος , κάτι που διαφαίνεται, από τα όσα διατύπωσε με τη μορφή παρατηρήσεων. Αναλυτικότερα με τη χρήση του όρου « Αbsorbent Mind », του «Νου που αφομειώνει- απορροφά» αναφέρεται στα παιδιά. Στην προσπάθειά της λοιπόν να μελετήσει επιστημονικά τις φυσικές διεργασίες μάθησης των παιδιών, διαπίστωσε, ότι στις ηλικίες από 0- 6 απορροφούν αβίαστα την κουλτούρα στην οποία εκτίθενται. Συνεπώς εάν το παιδί μεγαλώνει σε μουσικό περιβάλλον, θα γίνει φιλόμουσο άτομο. Διότι όταν το παιδί παρατηρεί τους γονείς να ακούν μουσική, να χορεύουν και να τραγουδούν, θα πράξει ακριβώς το ίδιο. Επομένως όλα τα παιδιά δύνανται να αναπτύξουν κάποιες βασικές μουσικές δεξιότητες.

Συνάμα ανακάλυψε, ότι παγκοσμίως όλα τα παιδιά έχουν την τάση μέχρι και τη νηπιακή ηλικία να επικοινωνούν τα συναισθήματά τους με διάφορούς τρόπους, που εμπεριέχουν μουσική, αλλά και να επαναλαμβάνουν εμμονικά μία δραστηριότητα έως ότου την τελειοποιήσουν. Γεγονός που σημαίνει ότι το παιδί θα επαναλάβει ένα τραγούδι ξανά και ξανά ακούραστα και με έκδηλη χαρά μέχρι να ικανοποιηθεί πλήρως από το αποτέλεσμα. Η επανάληψη καθίσταται απαραίτητη γιατί είναι η μέθοδος, που το βοηθά να μάθει. Το κάθε παιδί γεννιέται με μία έμφυτη ροπή για ακρίβεια και αλληλούχιση, φαντασία και αρτιότητα αλλά και επικοινωνιακή ικανότητα.

Εν συνεχεία η Montessori  δίνει έμφαση στο ρόλο του γονιού ως πρότυπο, που ανεξαρτήτως των μουσικών ή μη δεξιοτήτων του, μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στη μουσική εξέλιξη του παιδιού ιδίως στις ηλικίες 0- 3 (γιατί από 3- 6 ετών το παιδί επηρρεάζεται και από άλλους παράγοντες π.χ προνήπιο). Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει: « Το παιδί είναι ένας πρόθυμος παρατηρητής, που ελκύεται από τις πράξεις των ενηλίκων και θέλει να τις μιμηθεί. Σε αυτή την περίπτωση ο ενήλικος έχει ένα είδος αποστολής, μπορεί να αποβεί έμπνευση για τις πράξεις του παιδιού. Ένα είδος ανοιχτού βιβλίου απ’ όπου το παιδί θα μάθει, πως να κατευθύνει τις δικές του κινήσεις». Άρα λοιπόν για να επιτευχθεί η μουσική εξέλιξη- ανάπτυξη του παιδιού,ο γονιός οφείλει να ασχολείται με τη μουσική, το χορό και το τραγούδι.

Τέλος στην παιδαγωγική της φιλοσοφία η Montessori δίνει επίσης έμφαση στο περιβάλλον μέσα στο οποίο το παιδί εξελίσσεται. Άρα πρέπει τόσο τα αντικείμενα όσο και τα όργανα μάθησης να είναι σε καλή κατάσταση, ενώ παράλληλα να εξασφαλίζεται το γεγονός, ότι το περιβάλλον είναι εμπλουτισμένο με μουσικά ερεθίσματα. Επομένως σε περίπτωση που κάτι τέτοιο δεν καθίσταται εφικτό είναι ευθύνη του γονιού αλλά και του εκάστοτε παιδαγωγού να παρέχει στο παιδί τις απαραίτητες για εκείνο μουσικές δυνατότητες.

Copyright © 2017 Καλλιτεχνήματα. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. | Designed by CLC LTD.